از بین بردن پرز فرش

از بین بردن پرز فرش


5/5 - (1 امتیاز)

 از بین بردن پرز فرش  یکی از دغدغه های اصلی در هنگام استفاده از فرش است. در واقع پرز دادن فرش ماشینی نو، مشکلی است که تقریبا همه ما با آن مواجه شده ایم . زمانی که فرش تازه ای خریداری کردیم و توقع داریم که هنگام نشستن بر روی آن از راحتی و نرمی، لطافت و زیبایی آن لذت ببریم، ولی با اولین چیزی که مواجه میشویم پرز هایی هستند که همه جای خانه را پر کرده و اثرات آن تا مدت ها روی لباس های ما خودنمایی میکند.

پرز نوعی الیاف باریک است که همزمان با تردد و استفاده از فرش به وجود می آید. پرز دادن فرش ماشینی نو امری طبیعی است که معمولا پس از گذشت چند هفته برطرف می گردد، اما  این مسئله زمانی بیش تر ما را کلافه  میکند که این رویه تا مدت ها ادامه پیدا کند و راه حلی برای آن پیدا نشود.

سؤالی که ذهن را درگیر میکند آن است که علت پرز دادن فرش چیست؟ چرا بعضی از فرش ها زودتر و بعضی دیر تر از پرز دادن باز می ایستند؟ چگونه میتوان پرز فرش را از بین برد یا فرشی انتخاب کرد که کم تر پرز بدهد؟ آیا میان میزان پرز دهی فرش و کیفیت آن ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ در این مقاله از قالیشویی تک شور ما به بررسی تمام این سوالات و خدمات قالیشویی میپردازیم همراه ما باشید.

از بین بردن پرز فرش با بهینه کردن عوامل پرز دادن فرش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تقاضای زیاد مصرف کننده در بازار، همچنین تولید به صرفه و سریع فرش های ماشینی، کارخانه های بسیاری اقدام به تولید فرش های ماشینی میکنند. درست است که اینها شاید به کیفیت اصلی فرش های دست بافت نرسند اما پاسخگوی نیاز بسیاری از مشتریان میباشند.

در این حین میتوان گفت برای تولید این نوع فرش های ماشینی عوامل زیادی دخیل هستند که هرکدام از آن ها میتواند علتی برای پرزدهی فرش شما باشد. در ادامه به بررسی عوامل پرزدهی فرش میپردازیم.
از بین بردن پرز فرش
از بین بردن پرز فرش

کیفیت فرش و نوع الیاف به کار رفته در تولید آن

جنس و الیاف به کار گرفته شده در تولید فرش بر مقدار پرز دهی فرش موثر است . یکی از انواع الیاف هایی که برای تولید فرش ماشینی استفاده می شود. الیاف اکریلیک است. این نوع الیاف سبک  بوده و حالتی شبیه به نخ پشمی دارد . الیاف اکریلیک گرم می باشد و برای بافت فرش بسیار مناسب می باشد. در میان فرش های ماشینی ایرانی ، فرش از جنس آکریلیک کیفیت بالایی دارد و دوام و ماندگاری این فرش بیش تر است.

اما این مزیت فرش اکریلیک بدون عیب نمی باشد و آن ، پرزدهی بیش تر فرش اکریلیک است. پرز دادن فرش آکریلیک در چند هفته اول طبیعی می باشد و اگر بیشتر از این مدت طول کشید یعنی از الیاف بی کیفیت و نامرغوب در تولید فرش استفاده شده.

باتوجه به پیشرفت های کنونی ، امروزه در تولید فرش اکریلیک ، از فرایندی استفاده می شود  که مشکل پرزدهی زیاد فرش را قابل حل ساخته است . این فرایند هیت ست نام دارد. طی این فرایند نخ ها بعد از ریسیده شدن با بخار و دما تثبیت و تغییرات زیادی در کیفیت آن ها ایجاد می شود از طرف دیگر اگر نخ دارای عیب باشد طی این فرآیند مشخص شده و از چرخه تولید کنار میرود . پس برای از بین بردن پرز فرش یکی از از عوامل تشکیل پرز فرش که نوع الیاف تشکیل دهنده فرش است را باید بهینه کرد.

مطالعه ادامه مطلب!  نخ خاب در فرش

تنظیمات دستگاه ریسندگی فرش 

برای تولید فرش مراحل و دستگاه های مختلفی وجود دارد که اگر در هرکدام از این مراحل تنظیمات دستگاه درست تنظیم نشده باشد منجر به پرزدهی بیش تر فرش تولیدی می شود . پس برای از بین بردن پرز فرش یکی از از عوامل تشکیل پرز فرش که تنظیمات دستگاه ریسندگی فرش و تجهیزات تولید فرش ماشینی است را باید به روز و بهینه کرد.

دمای نامناسب و آهار نخوردن فرش

بسیاری از کارخانه‌های تولید فرش ، در مرحله ریسندگی، دمای مناسب برای دستگاه ها را تنظیم نمی‌کنند و همچنین ممکن است در هنگام مرحله تکمیل فرش، آهار مناسب روی فرش ها نزنند . اگر این مراحل به درستی انجام نشود الیافی که تحت نفوذ آهار قرار نگرفته اند باعث پرز دهی فرش می شوند که البته این اشکال در دستگاه های مدرن رفع گردیده است .

تراکم و تعداد شانه های فرش

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر میزان پرزدهی فرش تراکم و تعداد شانه های فرش است . هرچه تراکم و تعداد شانه های فرش بیش تر باشد ، میزان پرزدهی آن کم تر است. البته کیفیت نخ هم در کنار آن تأثیر دارد. همه ی این عوامل نشان از کیفیت فرش ماشینی تولیدی می باشد که هر چقدر کیفیت فرش تولید شده بهتر باشد مشکلی برای از بین بردن پرز فرش وجود ندارد زیرا اصلا پرزی تشکیل نمیشود.

میزان پاخوری فرش

نخ های فرش به مرور زمان در اثر عوامل سایشی و اصطکاکی مثل زیاد پا خوردن از حالت کیفی اولیه خود خارج می‌شوند. بنابراین هرچه فرش در مسیر های پر رفت و آمدی قرار گرفته باشد احتمال پرزدهی آن بالا می رود. پس برای از بین بردن پرز فرش بهتر است از فرش های با کیفیت در مسیر پر رفت و آمد استفاده کرد.

ازبین بردن پرز فرش و روش های مرسوم آن

همان طور که اشاره کردیم عوامل زیادی مثل عدم کیفیت الیاف، عدم تنظیم بودن دستگاه های قالیبافی، کار کردن بیش از حد فرش، تراکم پایین فرش و … می تواند باعث ایجاد پرز در فرش ها شود. پس برای از بین بردن پرز می توان از راهکارهای مختلفی میتوان استفاده کرد اما استفاده از خدمات قالیشویی تک شور به علت داشتن نیروهای ماهرو دستگاه های های پیشرفته و به روزمی تواند به بهترین شکل ممکن این کار را عملی کند.

جارو برقی

اولین راهی که برای گرفتن پرز فرش به ذهن می رسد استفاده از جارو برقی است . برای استفاده از جاروبرقی موتور را روی سرعت کم تنظیم کنید و در جهت خاب فرش جارو کنید تا بتواند پرزهای بیشتری را از بین ببرد .  جارو های حصیری و جارو های دستی  نیز در جمع آوری پرز مؤثر می باشد البته برای استفاده از این نوع جارو ها ، قبل از استفاده حتما جارو را کمی نمناک کنید تا پرز بیش تری از بین رود . عمل جارو کشیدن فرش را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید .

از بین بردن پرز فرش
از بین بردن پرز فرش

شانه های مخصوص فرش

یک سری شانه های مخصوصی برای فرش موجود است که با استفاده آن در جهت خاب فرش میتوان پرزهای زیادی را از بین برد . البته بهتر است این کار را به آرامی و با ملایمت انجام دهید و از کشیدن ابزارهای خشنی مانند فرچه روی فرش خودداری کنید چرا که فرچه می‌تواند به الیاف فرش آسیب زده و سبب ریختن کرک‌های آن شود .

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی شوش تهران | 02155417480

از دیگر خدمات قالیشویی تک شور شستشو مبلمان و تعمیر فرش میباشد. شما میتوانید روی قالیشویی تک شور حساب کنید.

دستمال مرطوب و فوم نگهدارنده و شامپو فرش

استفاده از دستمال مرطوب و نم دار نیز کمک خوبی برای از بین بردن پرز های فرش می باشد . برای این منظور دستمال نخی را مرطوب کرده و به آرامی در جهت خواب فرش ، روی فرش بکشید . بعد از این که دستمال پرز های زیادی را به خود جمع کرد دستمال را کامل شسته تا پرزی روی آن باقی نماند سپس به دستمال کشیدن مابقی فرش ادامه دهید. 

کارایی فوم فرش به این صورت می باشد که با جذب فشار پا ، میزان پاخوردگی فرش را که خود یکی از عوامل پرزدهی فرش است ؛ کاهش می دهد و حتی باعث افزایش طول عمر فرش می شود.

استفاده درست از شامپو فرش با توجه به دستور العملی که روی آن درج شده ، میتواند در از بین بردن پرزهای فرش مؤثر باشد . برای این منظور آب و شامپو فرش را آماده کرده و آن را با یک پارچه ی توری مرطوب، بر روی فرش بکشید بهتر است که فرش را زیاد خیس نکنید و سعی کنید تمام شامپو فرش مصرفی را با پارچه مرطوب از روی فرش پاک کنید چرا که شامپوو فرش اگر به درستی از الیاف فرش خارج نشود سبب فرسودگی فرش میشود.

از بین بردن پرز فرش
از بین بردن پرز فرش

✅ نکته مهم : برای پرزگیری فرش مخصوصاً فرش نو، هرگز از مواد شوینده همچون پودر لباسشویی دارای آنزیم استفاده نکنید.

چسب کاغذی، کیسه حمام، دستگاه های پرزگیر

1-چسب کاغذی :

برای جمع آوری پرز ها با استفاده از چسب کاغذی ، چسب را روی فرش چسبانده و سپس به آرامی جدا کنید تا پرز های فرش به آن بچسبد.

2-کیسه حمام :

یک کیسه را مرطوب کرده و از سمت خواب فرش به آرامی روی آن بکشید. این کار اگر در کنار جارو زدن و شامپو فرش کردن باشد به راحتی پرزها از بین می رود . این کار را به دفعات تکرار کنید تا پرزهای بیش تری  ازبین بروند .

3- غلتک چسبنده :

ین نوع غلتک ها معمولا در قسمت لباسشویی فروشگاه‌ها موجود می باشند . ورقه های به کار رفته در غلتک که قابل تعویض هستند خاصیت چسبندگی دارند. غلتک‌های چسبان روی فرش و از سمت بالا به پایین حرکت دهید . با این کار پرزهای فرش به ورقه چسبناک غلتک می‌چسبند .

4- دستگاه های پرزگیر :

یکی از روش های بدون دردسر و بسیار موثر، استفاده از دستگاه پرزگیر است. انواع مختلفی از آن در بازار موجود می باشد . استفاده از این دستگاه به طرز چشمگیری میزان پرزدهی فرش را کاهش می دهد.

خدمات قالیشویی و از بین بردن پرز فرش

در صورتی که هیچ کدام از راهکار های ارائه شده جهت از بین بردن پرزهای فرش موثر نبود، بهترین و موثرترین راه این است که فرش را به یک قالیشویی معتبر و متخصص جهت شستشوی فرش و پرزگیری بسپارید. پرز دادن فرش های ماشینی امری طبیعی و رایج است و روش های رفع پرز فرش هم در بالا ذکر شده اما بهتر است قبل از خرید فرش ماشینی به عوامل پرزدهی و کیفیت فرش هم دقت کافی داشته باشید .

توجه به عواملی نظیر استفاده از بهترین نوع الیاف برای تولید فرش، استفاده از تراکم و شانه مناسب ، همه عوامل مهمی هستند. در صورت انتخاب فرش آکریلیک حتماً به استفاده از فناوری هیت ست در تولید نخ آن دقت داشته باشید. انتخاب مناسب شما را از دردسرهای بعدی رها می کند.

شما میتوانید برای شستشوی انواع فرش و قالیچه و موکت و … روی قالیشویی تک شور حساب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *