نخ خاب در فرش

نخ خاب در فرش


5/5 - (1 امتیاز)

نخ خاب در فرش چیست؟ نخ خاب در واقع یکی از اجزای تشکیل دهنده فرش می باشد، در واقع هنگامی که فرشی را لمس می کنید شما در حال حس کردن نخ خاب در فرش که زیر دستانتان سر میخورند هستید. فرق نمی کند فرش ماشینی باشد یا دستی به علت اینکه اجزا تشکیل دهنده فرش که تار و پود هستند هردوی این ها، نخ خاب ها هستند.

نخ پودها کارشان به صورت یک درمیان در بین نخ تاراست. در واقع با این روش مرحله بافت با نخ خاب تشکیل می شود. گلیم ها از قاعده بافت نخ خاب در روی خود به دور هستند. گلیم فرش ها پس از اتمام بافت با تار و پود درواقع به سرانجام میرسند.

پرز نامی بومی است که مردم برای اشاره به نخ خاب به کار میبرند که از الیاف گوناگونی ساخته شده است. فرش های که کار دست هستند، جنس نخ خاب که به کار میگیرند از ( پشم، ابریشم، پنبه ) می باشد. همین طور باید گفت به کار بردن الیاف مصنوعی در بافت فرش های ماشینی طبیعی است به علت همین هم نسبت به فرش دست بافت ارزانتر است. در این مقاله از قالیشویی تک شور توجه شما را به نخ خاب در فرش و انواع آن جلب میکنیم با ما همراه باشید.

نخ خاب در فرش چیست؟

فرش درواقع از سه بعد نخ افقی و نخ عمودی و گره ها تشکیل شده اند یعنی درواقع فرش یک جسم سه بعدی محسوب می شود. تارهمان نخ عمودی، پود همان نخ افقی و گره که بلندای قالی به حساب می آیند همهی اینها در مجموع مساوی با خواب فرش می باشند. این سه اجزا جسم و اسکلت اولیه فرش را تشکیل میدهد. خب حالا که با اجزای اصلی فرش آشنا شدیم بهتر است درمورد نخ خاب بیشتر بدانیم . اصلا نخ خواب چیست؟

بدون شک در راحتی و زیبا جلو دادن فرش ها  نخ خاب  نقش اصلی را بازی میکند. محصول مورد نظر انواع زیادی در جنس دارد، با عث افزایش قابل توجهی در نشیمن میشود بطوری که هر چه نخ ها قطور و بلند تر خوابیدن،  راه رفتن و لم دادن روی فرش ماشینی دلچسب تر.

افرادی هم هستند به سبک کلاسیک و زندگی بدون مبل بیشتر علاقه نشان میدهند، از همین جهت فرش (گبه) پیشنهاد می گردد گبه فرش؛ بلندی و کلفتی مناسبی برخوردار میباشند نخ خاب ارتباط نزدیکی با قطور بودن و ارتفاع فرش دارد. هنر نخ خاب در تولید پوشاک، صنعت فرش و نساجی عرض اندام میکند.

نخ خاب در فرش
نخ خاب در فرش

هرچه نخ خاب کم تراکم تر ضخامت فرش هم کم و پایین تر هر چه نخ خاب روبه بالا باشد. عکس این ماجرا رخ میدهد، یعنی فرش ضخیم و خوش پا تر هستند. گبه فرش ها نخ خابشان از نخ خاب  قطور و ضخیم تشکیل شده است. هرچه اندازه تراکم فرش روبه بالا باشد، فرش نازک تر میباشد. یعنی از نخ خواب نازک استفاده شده و ارتفاع هم پایین تر است.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی شمشیری تهران | 02155417480

اگر بخواهیم چشم اندازی به نازکترین فرش کلاسیک که کار ماشین میباشد داشته باشیم، می توان فرش هزار پانصد شانه و هزارو دویست شانه با تراکم بالا اشاره نمود، بدین معنی که از نخ نازک تری برای تشکیلش به کار رفته است.

نکات بعدی برای آشنایی بیشتر با نخ خاب مطرح میشود:

✅هفت میلیمتر نخ خاب در ارتفاع فرش های هزار پانصد شانه بکار رفته اند.

✅همین طور ارتفاع نخ خاب، در فرش هزارودویست شانه هشت میلیمتر می باشد، که این نوع  لطیف ترین نوع فرش است.

همچنین ارتفاع ده میل مربوط به فرش هزار شانه میباشد و فرش هفتصد شانه مساوی با یازده میل است . لازم به ذکر است که ضخیم ترین فرش ماشینی، فرش پانصد میل و از نوع کلفت ترین نوع فرش ماشینی است.

✅ارتفاعات مربوط به تار پود میباشد. کوچکترین ارتفاع با سه میلیمتر مربوط به گلیم فرش ماشینی به دلیل کار نشدن نخ خاب در آن است. به دلیل نبود نخ خاب در فرش گلیم ، این نوع فرش برای لم دادن و دراز کشیدن گلیم فرش گزینه مناسبی است.

✅یک مسئله مهم در خرید، فروش و تولید فرش ماشینی ارتباط شایان آن ها با نخ خواب است. فرش های لطیف با تراکم روبه بالا انتخاب مطلوب برای پذیرایی است، به دلیل به کار رفتن نخ خاب های کوتاه گزینه مناسب برای جلوه دادن و زیبایی می باشد. البته برای نشیمن و دراز کشیدن پیشنهاد نمیشود. فرش هزار پانصد و هزار دویست نمونه ای بارز از نوع تعریف شده هستند. اگر به تابلو فرش ها توجه کرده باشد بسیار چشم نواز هستند، زیرا از نخ خواب های نرم و لطیف به  کار گرفته شده اند، این نوع نخ خواب مانند آرایش بانوان است زیبایی فطری را ضرب در خودش میکند.

نخ خاب در فرش و چگونگی تشکیل خواب فرش

هنگام قرار گرفتن پرزها و گرها در کنار یکدیگر خاب به وجود می آید. یا اینکه قرار گرفتن گرها بر روی هم خواب فرش گفته میشود. مردم بومی هر منطقه  خاب را با نام های که خود گذاشته اند می شناسند. بعضی ها آن را به نام گوشت می شناسند. در ادامه به بررسی انواع نخ خاب ها میپردازیم.

نخ خاب اکر یلیک

اگر بخواهیم اشاره به بهترین نوع نخ خاب در بافت فرش ماشینی داشته باشیم (نخ خاب اکریلیک) است از کیفیت و بافت مطلوب برخوردار می باشد علت کیفیت بالا نخواب اکریلیک قرار گرفتن در فرایند تونل و گذر کردن از آب جوش میباشد که دوام و ضخامت بسیار تاثیر گذار است. ویژگی نخ خاب خوب  ؛ عمر طولانی، در کیفیت پاخوری فرش تاثیرگذار است، شستشو راحت بدون  بوی نامطبوع، قابل کشش و ضد حساسیت هستند به دنبال فرش باشید که از نخ خاب اکر یلیک تشکیل شده باشد.

نخ پلی استر

پلی استر هم انواع مختلفی دارد،بارزترین علت قیمت بالا فرش ماشینی استفاده از نخ پلی استر است،پلی استر به عنوان نخ خاب فرش کاربرد دارد و قابل رویت در صنایع دیگر میباشد.فرش های پویا و به قول معروف امروزی و همین طور فانتزی از نخ خاب پلی استر تشکیل می شوند.با این ویژگی های مطلوب از نظر درجه بهتر بودن بعد از نخ خاب اکر یلیک قرار میگیرد. از ویژگی های قابل توجه نخ خاب پلی استر می توان  به نرمی و لطافت، قابل شستشو بودن با حداقل رنگ دهی، دوام و مقاومت مناسب و فاقد ایجاد هرگونه حساسیت ایما کرد.

نخ خاب در فرش
نخ خاب در فرش

پرو پیلین

از دیگر کاربران تشکیل در صنعت فرش بافی (پرو پیلین)  می باشد، این نخ خاب از نظر مرغوبیت بیشتر نزدیک به نخ خواب پلی استر است. کاربرد عمده پرو پیلین در تشکیل فرش ماشینی و گبه ماشینی بسیار به چشم می اید و  از نظر ظاهری روشن و براق هستند. مقاومت رنگ دهی پایین نخ خواب پرو پیلین ها قابل توجه است. از خصوصیات مطلوب پرو پلین ها به واکنش مقاومتی در برابر مواد قلیایی و اسیدی و شستشویی بازگشت ناپذیر است.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی امیرآباد تهران | 02144151366

فیلامنت

نخ خاب فیلامنت از انواع نخ خاب ها می باشد، از کیفیت، مقاومت و سطح درجه بالاتری نسبت به نخ پرو پیلین و نخ پلی استر دارد، از همین جهت( نخ های اکریلیک هیت ست شده)  را با (نخ های پلی استر فیلامنت و پلی پروپیلن فیلامنت)  را در رقابت با هم گذاشت. براقیب روبه بالا، پرزدهی صفر درصد، برگشت پذیری بالا در حین شستشو، ثبات رنگی روبه بالا،  مستحکم در برابر جر خوردگی و ضد حساسیت از نکات مثبتی هستند که از نخ خاب های فیلامنت در تشکیل فرش ماشینی ایفا میکند، از همین رو از قیمت بالاتری هم بر خورد دار میباشند.

نخ خاب در فرش
نخ خاب در فرش

نخ خاب در فرش و خدمات قالیشویی تک شور

کاربران محترم میتواند برای انتخاب فرش در هر نقطه از خانه خود با مطالعه در مورد نخ خاب،  انتخاب مفید و مطلوب تری را داشته باشد مثال می توانید برای اتاق خواب و محوطه نشیمن از گبه فرش یا فرش هفتصد شانه به دلیل حجم و ارتفاع بالا که احساس راحتی بیشتر را ارائه میدهد استفاده کنید.

برای انتخاب فرش در آشپزخانه فرش هزار شانه توصیه میشود؛ به دلیل ضخامت و مقاومت بالا در جاهای که رفت و آمد زیاد است گزینه مطلوبی می باشد. صددرصد نقش اول را در تشکیل فرش ماشینی (نخ خاب) ایفا میکند اما بدیهی است جنس مرغوب را تشخیص دهیم.

حدود نود درصد فرش را نخ خاب تشکیل میدهد،پس طبیعتا باید درباره جنس نخ خاب مختصر یا بصورت حرفه ای چشم اندازی داشته باشیم از آنجا که با نگاه اول تشخیص نخ خاب کار دشواری میباشد اما ندادن بوی ناخوشایند، پرز نداشتن و پرز  ندادن، هنگام دست کشیدن لمس و حس  لطافت فرش میتوان کمک شایانی در تشخیص نخ خواب داشته باشد.

در جنس نخ خاب دقت کنید زیرا نخ خاب با کیفیت پایین پس از گذشت چند مدت به شدت حالت کهنگی به خود گرفته و احساس نارضایتی را ایجاد میکند.

در قالی شویی تک شور انواع خدمات شست و شوی قالی و رفوی آن انجام می شود. برای دریافت خدمات قالیشویی روی تک شور حساب کنید.

1 دیدگاه

  • برای جاروبرقی کشیدن هم مهمه که نخ خاب فرش بدونید چیه اینجوری راحتتر جارو هم میکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *