تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه


2.7/5 - (3 امتیاز)

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه چیست؟ امروزه در بیشتر خانه های ایرانی انواع گوناگونی از فرش های ماشینی یافت می شود. فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستباف در ایران طرفدارهای بیشتری دارند که از دلایل بارز این علاقه مندی میتوان به قیمت مناسب و به صرفه، تنوع بسیار بالا و زیبایی آنها اشاره کرد. در ادامه این مطلب از قالیشویی تک شور می خواهیم به بررسی تفاوت های فرش های ماشینی 700 شانه و 1200 شانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

توضیح تراکم و شانه فرش های ماشینی

اجازه بدهید قبل از اینکه در مورد تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه صحبت کنیم، کمی درباره تراکم و شانه فرش توضیح بدهیم. فرش های ماشینی دارای دو ویژگی تراکم فرش و شانه فرش هستند:

شانه فرش در واقع گره هایی است که در عرض فرش و در هر متر مربع آن وجود دارد، هر چه شانه فرش بالاتر باشد موجب میشود بافت فرش ریز تر شود‌. تراکم فرش نیز تعداد گره هایی است که در طول فرش و در هر متر مربع آن قرار گرفته شده است، تراکم بالا یک فرش سبب مستحکم تر شدن فرش میشود و دوام بالاتری خواهد داشت. تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه در چیست!؟ تراکم فرش با شانه فرش رابطه مستقیمی دارند به این معنا که هر مقدار تعداد شانه بالاتر باشد تراکم هم بیشتر میشود.

فرش های ماشینی در شانه و تراکم های مختلفی در بازار وجود دارند. به طور مثال فرش ۷۰۰ شانه دارای تراکم ۲۵۵۰ است و فرش ۱۲۰۰ شانه متشکل از ۳۶۰۰ تراکم است که بین فرش های ماشینی دارای بالاترین میزان تراکم است. البته این مقادیر بالاترین میزان را به صورت نسبی نشان میدهند و میتواند در انواع مختلف فرش متفاوت باشد.

ویژگی های فرش ۷۰۰ شانه

فرش های ۷۰۰ شانه شامل ۷۰۰ گره میشوند و از لحاظ تراکم مابین ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره را دارا هستند. فرش های ۷۰۰ شانه نسبت به مابقی فرش ها ضخامت بالاتری دارند و هزینه این فرش ها نیز کمتر از بقیه فرش‌هاست.

ویژگی فرش های ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه حدوداً ۳۶۰۰ تراکم دارد که به دلیل شباهت بسیار زیاد این فرش به فرش دستباف، به آن فرش ماشینی دستبافت‌گونه نیز گفته می شود. استفاده کردن از الیاف نازک در فرش ۱۲۰۰ شانه سبب لطیف شدن و زیبایی فرش می شود.

این نکات در خرید تابلو فرش نیز صدق می کند. تابلو فرش ها نیز از 700 تا 1500 شانه موجود است و هر چه تعداد شانه بیشتر شود طرح ها واضح تر، ظریف و مینیاتوری تر خواهند بود . تفاوت ها و شباهت های تابلو فرش ها نیز دقیقا همانند فرش معمولی است.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی بریانک تهران | 02155417480

از تفاوت های بارز فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه میتوان به تراکم، ضخامت فرش، قیمت، تعداد گره، زیبایی، دوام و لطافت، ارتفاع خاب و مواد اولیه به کار رفته اشاره کرد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

8 نکته مهم در تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه

۱- تفاوت در تراکم : اولین موردی که در تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه باید به آن توجه کنید، تفاوت در تراکم است. تراکم یکی از مشخصه های اصلی فرش های ماشینی است که با شانه فرش روابط مستقیمی دارد. هر چقدر شانه فرش بیشتر باشد تراکم فرش نیز بالاتر خواهد بود.

به همین دلیل فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم بالاتری نسبت به فرش ۷۰۰ شانه دارد که این تراکم سبب افزایش استحکام و مقاومت فرش میشود بنابراین فرش ۱۲۰۰ شانه از فرش ۷۰۰ شانه مستحکم تر و سفت تر است.

۲– تفاوت در ضخامت فرش ها: از طریق تعداد شانه فرش میتوان ضخامت یک فرش را سنجش کرد ، بدین صورت که هر مقدار تعداد شانه فرش بالاتر باشد ضخامت کمتری را دارا است.

با توجه به این ویژگی فرش ۷۰۰ شانه ضخامت بالاتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه دارد و اغلب مردم به دلیل دوام بالا و مناسب بودن برای نشستن بر روی آن، فرش ۷۰۰ شانه را انتخاب میکنند.

۳- تفاوت از لحاظ قیمت: یک عامل مهم در تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه ، تفاوت قیمت این دو نوع فرش است. عامل مهم تفاوت قیمت بین فرش ها با شانه های مختلف ، نوع نخ مصرفی آنها است که قیمت این نخ مصرفی بر قیمت فرش تاثیرمستقیمی دارد. هر چقدر نخ نازک تر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود. فرش ۱۲۰۰ شانه به دلیل استفاده از نخ های بسیار نازک ، داشتن تراکم بالاتر و استفاده از طرح و نقش های بیشتر و پیچیده تر ، قیمت بالاتری نسبت به فرش ۷۰۰ شانه دارد و به همین دلیل مردم به دلیل قیمت پایین تر ، بیشتر خواهان فرش ۷۰۰ شانه میشوند.

۴– تفاوت در زیبایی: هر مقدار بافت فرش های ماشینی ریز تر باشند از زیبایی بیشتری بهره مند میشوند و باعث میشود فرش شباهت بیشتری به فرش دستباف پیدا کند. فرش ۱۲۰۰ شانه به دلیل ظرافت در بافت و ریز بودن بافت های آن بسیار زیبا تر و لطیف تر از فرش ۷۰۰ شانه است که یکی دیگر از عوامل تفاوت این دو نوع فرش است.

۵- تفاوت در دوام و لطافت: دوام نخ هایی که در بافت فرش استفاده میشود یکسان نیست و علت اصلی متفاوت بودن فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه این است که هر چه میزان تراکم و شانه های فرش کمتر باشد ، فرش ضخیم تر شده و باعث افزایش دوام آن میشود که فرش ۷۰۰ شانه به دلیل تراکم کمتر از فرش ۱۲۰۰ شانه با دوام تر است اما از آن رو فرش ۱۲۰۰ شانه به دلیل تراکم بالا سبب به افزایش لطافت این فرش میشود.

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه
تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه

۶– تفاوت در مواد اولیه : نخ فرش مهم ترین مواد اولیه در تولید فرش به حساب می‌آید. در فرش ۱۲۰۰ شانه ، نمره نخ مصرفی به نسبت فرش ۷۰۰ شانه بیشتر است. در فرش ۷۰۰ شانه ، نمره نخ فرش ۱۸ سه لا است که در فرش های ۱۲۰۰ شانه این عدد به ۳۰ سه لا میرسد و فرش ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش های دیگر ریز بافت تر است.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی فرمانیه تهران

۷- تفاوت در ارتفاع نخ خاب: یکی دیگر از موارد دیگر در تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه مربوط به خاب فرش است. در فرش ۷۰۰ شانه ، ارتفاع نخ خاب ۱۱ میلی متر است و از فرش ۱۲۰۰ شانه ضخامت بیشتری دارد زیرا این اندازه در فرش ۱۲۰۰ شانه به ۸ میلی متر میرسد.

وقتی فرشی ریزبافت تر باشد تعداد گره ها افزایش پیدا میکند پس بنابراین وزن فرش ۷۰۰ شانه ثابت است و خاب فرش در نوع ریز بافت یعنی فرش ۱۲۰۰ شانه وزن کمتری خواهد داشت.

۸- تفاوت در گره ها: یک عامل مهم در تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه تعداد گره های فرش است. تعداد گره ها در فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه متفاوت است به طور مثال فرش ۷۰۰ شانه ۱۲ متری حدود ۷,۱۴۰,۰۰۰ گره را دارا است.

اما تعداد گره ها تفاوت زیادی در وزن فرش ها ندارد و یک فرش ۷۰۰ شانه ۱۲ متری حدود ۴۱ تا ۴۳ کیلوگرم وزن دارد.

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه : چطور تعداد شانه را بشمریم؟!

شمارش تعداد شانه در فرش ماشینی: برای اطمینان از اینکه فرشی که خریداری میکنید واقعا چند شانه دارا است ، در هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید در فرش 700 شانه ، در هر 10 سانتی متر ، 70 گره وجود دارد و اگر تعداد این گره ها کمتر باشد ان فرش در واقعیت 700 شانه نیست.

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه : کدام را انتخاب کنیم؟

✅در آخر چگونه باید فهمید کدام فرش ، فرش مورد نیاز ما است؟

برای جواب این سوال باید تفاوت های هر فرش را بررسی کرد و همچنین هر فرد باید شرایط متفاوت خود همانند : مقدار هزینه بودجه ، دکوراسیون منزل ، شیوه زندگی و… را در نظر بگیرد.

به طور مثال برای افرادی که فرزند خردسال یا افراد سالمند در منزل دارند بهتر است فرش 700 شانه را تهیه کنند زیرا ضخامت بیشتری را دارا است و از شدت اسیب ناشی از ضربه یا زمین خوردن جلوگیری میکند.

اگر به دنبال زیبایی و ظرافت باشید فرش 1200 شانه انتخاب بهتری نسبت به فرش 700 شانه است. در این فرش ها زیبایی و لطافت در انها بیشتر است اما میبایست هزینه بالاتری را برای خرید این فرش پرداخت کرد. امیدواریم این مطلب قالیشویی تک شور در ارتباط با تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه برای شما مفید واقع شده باشد. با کمی تحقیق در موارد فوق به راحتی میتوان متوجه شد کدام فرش برای ما مناسب است!

توجه! برای شستشوی فرش 700 شانه و 1200 شانه خود روی بهترین قالیشویی تهران یعنی قالیشویی تک شور حساب باز کنید!

4 دیدگاه

    • این کاملا بستگی به انتخاب خودتون داره هر کدوم شرایط خودشون رو دارن و نمیشه به طور واضح گفت کدوم بهتره

  • فرش 700 شانه و 1200 شانه از لحاظ قیمت شستشو هم متفاوت هستن؟ شما چقدر هزینه برای شستشوی فرش میگیرید؟ خدمات قالیشویی در محل هم دارید؟

    • با سلام و احترام شما میتوانید تمامی قیمت ها رو از صفحه ی قیمت قالیشویی ببینیند ضمن اینکه هزینه ی شستشو متری حساب می شود و تمامی خدمات ارائه شده در منزل و محل کار هم ارائه می شود و میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه ی قالیشویی در محل را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *