تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی


به این مطلب تک شور امتیاز بدهید!

بیراه نیست اگر بگوییم فرش ها ارزشمندترین و زیباترین کالاهای هر خانه‌ای هستند و اهمیت بسیاری برای هر خانه و خانواده‌ی ایرانی دارند. فرش در فرهنگ ما کالای بسیار محبوبی است و برای خرید آن وقت و هزینه بسیاری صرف می شود. فرش ایرانی به علت زیبایی و جذابیت منحصر به فرد، شهرتی جهانی دارد و خرید آن نیز همواره با سختی های بخصوصی رو به رو ست. تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی مسئله ایست که احتیاج به تخصص و تجربه کافی دارد؛ به همین دلیل ممکن است بسیاری از مردم متوجه تفاوت این دو نشوند و به جای یک فرش اصل و مرغوب، یک فرش تلقبی تحویل بگیرند!

در این مطلب از قالیشویی تک شور قصد داریم چند راهکار موثر برای تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی را برای شما شرح بدهیم تا با توجه به این نکات هنگام خرید فرش، بتوانید متوجه اصالت کالایی که خریداری می کنید شده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی چگونه ممکن است؟

پر سود بودن صنعت فرش به عنوان یکی از پولسازترین صنعت های جهان، باعث شده سودجویان زیادی اقدام به تولید و فروش فرش تقلبی کنند. این معضل تا جایی پیش رفته است که حتی بسیاری از فرش فروشان و متخصصان متبحر این حوزه نیز در تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی دچار سردرگمی زیادی می شوند.

با این وجود همچنان راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی را ساده تر انجام داد. راهکارهای زیر هر کدام به نوعی موثر به شما برای تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی کمک می کنند:

برچسب و شناسنامه فرش

در قسمت پشت فرش برچسبی تعبیه شده است که مشخصات مختلف فرش از جمله تعداد رنگ های به کار رفته در فرش، علامت استاندارد، جنس الیاف، تراکم طولی و عرض فرش، گارانتی فرش و … در آن نوشته شده است. این برچسب اطلاعات زیادی در اختیار خریدار قرار می دهد و به شما کمک می کند اطلاعات لازم در خصوص ویژگی های مختلف فرش را به دست بیاورید.

الیاف به کار رفته در فرش

ممکن است در فرش از الیاف مختلفی از جمله پشم، پلی استر، اکریلیک، پلاستیک، ابریشم و … استفاده شده باشد. هنگام خریداری کردن فرش بهتر است اطلاعات دقیقی از الیاف به کار رفته در فرش داشته باشید تا تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی برایتان راحت تر شود.

فرش های ماشینی از ترکیب تار (نخ هایی که در جهت طول فرش هستند)، نخ پود (نخ هایی در جهت عرض فرش قرار دارند) و نخ خاب (نخی که بر روی سطح فرش قرار دارد) بافته می شوند. فرش اکریلیک کیفیت بالایی دارد، رنگ آن ثبات دارد و پرز نمی دهد. به همین دلیل اغلب خرید فرش اکریلیک را ترجیح می دهند. الیاف نخ اکریلیک در برابر پاخوردگی بسیار مقاوم هستند. یک نکته برای تشخیص نخ اکریلیک این است که اگر بر روی فرشی که با این نخ تهیه شده است دست بکشید، نخ ها به هیچ عنوان دچار گره و پیچ خوردگی در یکدیگر نمی شوند.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی امانیه تهران | 02122176291

اگر فرش شما بوی پلاستیک و مواد نفتی بدهد، نشان دهنده تقلبی بودن آن است. برای تشخیص بهتر این موضوع می توانید یک ظرف حاوی آب داغ را بر روی فرشتان قرار بدهید، اگر الیاف فرش شما بعد از 5 دقیقه حرارت دیدن دچار آسیب شدند، به این معنی است که فرش شما تقلبی و غیر اصل است.

وجود علامت تجاری تولید کننده برای تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

شرکت های تولید کننده فرش، در صورتی که معتبر و رسمی باشند، دارای علامت تجاری و لوگوی انحصاری خودشان هستند که این لوگو را هم بر روی شناسنامه و هم بر روی فرش هایی که تولید کرده اند، درج می کنند. وجود علامت تجاری تولید کننده یکی از بهترین راه ها برای تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی است.

 نقش تراکم فرش در تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

منظور از تراکم یا شانه فرش تعداد گره های فرش در هر یک متر مربع است. شانه فرش به تعداد گره ها در یک متر عرض فرش گرفته می شود. منظور از تراکم فرش نیز تعداد گره ها در یک متر طول فرش است. برای مثال منظور ار فرشی با تراکم 3600 یعنی در یک متر طول این فرش 3600 گره بافته شده است.

هر قدر تراکم فرش بیشتر باشد، فرش زیبا تر و گران‎بها تر خواهد بود. تشخیص تراکم فرش کمک شایانی به تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی می کند. فرش های ماشینی معمولا به شکل 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه تولید می شوند.

برای متوجه شدن تعداد شانه در فرش 700 شانه، باید ده سانتی متر از گره های پشت فرش را بشمارید. در هر ده سانتی متر فرش 700 شانه 70 گره وجود دارد. برای متوجه شدن تراکم طولی این نوع فرش نیز باید مثل شانه، تعداد ریشه های ده سانتی متر از طول فرش را بشمارید. هر زمان متوجه شدید تعداد شانه و تراکم یک فرش با یکدیگر همخوانی ندارند، یعنی به احتمال زیاد با یک فرش تقلبی رو به رو هستید!

تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی
تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

ویژگی‌های فرش غیر اصل

همان طور که درباره سلامتی مکررا گفته می شود: «پیشگیری بهتر از درمان است» در خصوص فرش نیز بهترین راه برای داشتن یک فرش سالم و اصل، خرید از فروشندگان معتبر و برندهای مطرح است. هرچند تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی کار چندان راحتی نیست و نیاز به بررسی های کارشناسی‌شده دارد، اما داشتن چند ویژگی به شما کمک می کند متوجه شوید فرش تان اصل است یا خیر. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:

  • وزن نامتعادل فرش: سنگینی و سبکی بیش از حد فرش هر دو نشان دهنده تقلبی بودن آن است.
  • رنگ‌بندی نامناسب: رنگ فرش تقلبی یکدست نیست. در حالی که فرش های اصل رنگبندی طبیعی، شفاف و یکسانی در کل فرش دارند.
  • تغییر شکل بعد از شست و شو: فرش های غیر اصل بعد از یک بار شسته شدن معمولا رنگ پس می دهند و همچنین ممکن است دچار تغییر شکل، جمع شدگی و فشردگی غیر عادی شوند.
  • ارزان بودن: قیمت پایین یک فرش به طور معمول نشان دهنده تقلبی بودن آن است. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه گول ارزان بودن یا تخفیف های کلان برخی فروشندگان نامعتبر را نخورید!
مطالعه ادامه مطلب!  شستن فرش برای عید

راه های مراقبت از فرش‌های اصل

فرش ها کالاهایی ارزشمند و گرانبها هستند و حفاظت از آن ها برای هر خانه ای اولویت بسیار زیادی دارد. هم نگهداری از فرش و هم شست و شوی آن نیازمند احتیاط زیاد و روش های اصولی است. به طور کلی می توان چند اصل را برای مراقبت از فرش های مرغوب در نظر گرفت:

  • سعی کنید فرش را به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • از قرار دادن اجسام سنگین بر روی فرش خودداری کنید.
  • همواره سعی کنید از مرطوب شدن فرش جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از استفاده مواد قابل اشتعال بر روی فرش.  
  •   جارو کردن فرش باید به آرامی صورت بگیرد تا به فرش صدمه ای وارد نشود.
  • تا جای ممکن باید از ایجاد لکه ها جلوگیری کرد. برخی لکه ها مانند لکه چسب قطره ای یا لاک ناخن، می توانند به شدت به فرش صدمه بزنند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است از سطوح دیگری مانند میز برای لاک زدن یا استفاده چسب و … استفاده کرد.
  •  شست و شوی منظم فرش در بازه های زمانی مناسب توسط قالیشویی های معتبر و جلوگیری از آلوده ماندن فرش به مدت طولانی
  • شست و شو به شکل مدرن و تخصصی و عدم شست و شو به شیوه های سنتی که صدمه زیادی به فرش می زند.
  • استفاده از خدمات تخصصی بهترین قالیشویی تهران برای شست و شوی فرش ها.
  • بهره مندی از کارشناسان حوزه قالیشویی برای اجرای هر گونه عملیات در فرش
  • استفاده از خدمات ترمیم و تعمیر تخصصی و درجه یک در صورت بروز آسیب های مختلف مانند سوختگی، پارگی و …  
تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی
تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

سخن آخر درباره تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی

امیدواریم مطالب این مقاله به شما درباب تشخیص فرش اصل از غیراصل و تقلبی کمک کننده باشد. متاسفانه امروزه وجود فرش های تقلبی تا حدی پیش رفته است که حتی فرش فروشان و کارشناسان خبره این حوزه را دچار سردرگمی کرده است. به همین دلیل توصیه ما به شما خرید از برندهای شناخته شده و معتبر در حوزه فرش است تا بهترین انتخاب را داشته باشید وسرمایه و هزینه تان به هدر نرود.

  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *