اتوکشی فرش

اتوکشی فرش


5/5 - (1 امتیاز)

فرش یک عنصر مهم برای دکوراسیون خانه است و از ملزومات چیدمان یک خانه‌ی ایرانی به شمار می رود. فرش در فرهنگ‌های زیادی استفاده می شود اما در منازل ایرانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است. فرش ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله ماشینی و دستباف. به خاطر استفاده زیاد از فرش و در محل رفت و آمد بودن‌شان، معمولا بعد از گذشت مدتی کثیف می شوند و باید شسته وتمیز شوند. این کار را می توان به صورت دستی و شخصی با کمک اطرافیان انجام داد یا به سراغ یک قالیشویی معتبر رفت تا برای شستن فرش اقدامات لازم را انجام دهند .

برای شستن فرش مراحل مختلفی وجود دارد :

۱خاک گیری فرش

۲خیس کردن

۳افزودن مواد شوینده قالیشویی

۴فرچه زنی

۵آبگیری

۶خشک کردن

با دستگاه مخصوص اتوکشی فرش، اتو کشی فرش های شما انجام می شود. برای حفظ زیبایی فرش کارهای بسیارزیادی باید صورت بگیرد یکی از آنها اتوکشی فرش است .

اتوکشی فرش چیست؟

گاهی ممکن است بر اثر شستن فرش در منزل یا خشک کردن فرش به روش اشتباه، رنگ زرد روی فرش ایجاد شود. به علت نبود فضای کافی برای پهن کردن فرش در آپارتمان ها و یا سطوح ناهموار که برای این کار در نظر گرفته می شود، فرش ها چروک و بد حالت می شوند.

اتوکشی فرش یک فرآیند اتوماتیک است که در قالیشویی های حرفه ای توسط دستگاه های مخصوص انجام می گیرد. امروزه اکثر قالیشویی ها از تجهیزات مدرن مثل پرزگیری و اتوکشی برخوردار هستند.از مهم ترین خدمات این قالیشویی ها می‌توان به دستگاه اتو پرس مکانیزه اشاره کرد.

چه فرش هایی به اتوشویی نیاز دارند؟

معمولا فرش هایی که برای اولین بار شسته می شوند پرزهای زیادی دارند و اتو کشی برای از بین بردن این پرزها عالی است. البته به جز فرش هایی که دچار لکه های روغنی و سخت هستند. بر اثر این فرآیند به واسطه حرارت بالا این دستگاه لکه ها محو می شوند و به کل از بین می روند علاوه بر مواردی که ذکر شد گاهی بر اثر تاکردن فرش یا لول کردن آن چین و چروک و برجستگی های ناخوشایندی بر روی فرش به وجود می آید که زیبایی فرش را ازبین می برد.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی سیمون بولیوار تهران | 02144151366

همچنین ممکن است بر اثر شستشو فرش یا قرار گرفتن جسم سنگین برروی آن چین و چروک های مختلفی ایجاد شود. بهترین راه حل در این مواقع استفاده از اتو کشی فرش توسط قالی شویی های حرفه ای و کاردرست است.

مزایای اتوکشی فرش

اتوکشی فرش باعث از بین رفتن چین و چروک های فرش می شود و فرش به صورت صاف و یک‌دست به ما تحویل داده می شود. همان طور که قبل تر گفته شد ممکن است گاهی فرشی لکه های سخت مثل روغن و … پیدا کرده باشد. بر اثر حرارت و دمای بالای دستگاه، این لکه ها از بین می رود به همین دلیل بسیاری از قالیشویی ها قبل از شستن فرش برای از بین بردن این لکه ها اول آن را اتو می کنند. اگر فرشی آسیب دیده باشد و نیاز به رفوداشته باشد، ممکن است بر اثر ترمیم قسمت هایی از فرش بالاتر یا پایین تر از سطح فرش قرارگرفته باشد. اینجاست که اتوکشی کمک می کند که فرش را یکدست و صاف کند.

آیا اتوکشی فرش ایرادی دارد؟

اتوکشی فرش هیچ مشکلی برای فرششما به وجود نمی آورد. اما زمان اتوکشی باید یک سری نکات رعایت شوند تا به فرش آسیبی وارد نشود و اتوکشی به نحو درست انجام شود. به همین علت یک سری قوانین برای اتوکشی فرش وجود دارد. از جمله:

  • بهتر است اتوکشی بعد از شستشوی کامل فرش و انجام فرآیندهای مختلف مثل گرد وغبار زنی فرش، خیس کردن، محلول زنی، آبکشی و خشک کرد انجام بگیرد.
  • فقط در صورت داشتن لکه های سخت همان طور که در بالا ذکر شد قبل از شستن فرش، اتوکشی انجام می گیرد .
  • برای اتو کشیدن فرش باید به خاب الیاف دقت کرد. فرش باید در جهت خاب آن وارد دستگاه شود تا به خوبی صاف شده و پرز آن گرفته شود.
  • مسئله مهم دیگر دمای دستگاه است. هر فرش الیاف خاص خودش را دارد و طبق آن باید دمای مناسب هر فرش در نظر گرفته شود.
  • الیاف های پلی استر و اکریلیک پشم و ابریشم و … هر کدام دمای متفاوتی برای اتوکشی لازم دارند در صورت افزایش آن دما ممکن است فرش آسیب ببیند و باعث خسارت شود.
مطالعه ادامه مطلب!  8 تا از بهترین روش های جمع کردن مو از فرش و موکت

نحوه اتوکشی فرش

پیش از اتوکشی فرش ابتدا باید جهت خاب فرش مشخص شود. به هیچ وجه نباید فرش از جهت برعکس خاب وارد دستگاه اتوکشی شود چراکه نه تنها صاف نمی شود بلکه خراب تر هم می شود! سپس دستگاه اتوکشی فرش به آرامی با استفاده از برس های نرم و مخصوص عملیات پرزگیری را شروع می کند. پرزگیری فرش ها توسط برس های نرم انجام می شود. بعد غلطک های دوتنی دستگاه با داشتن دمای مناسب هر فرش برای اتوکشی از روی فرش رد می‌شوند. در نهایت فرش شما صاف و یکدست می شود و تمام چین و چروک های آن از بین خواهد  رفت.

آیا همه فرش‌ها نیاز به اتوکشی دارند؟

تمام فرش ها چه دست بافت یا ماشینی قابلیت اتوکشی دارند. اما همان طور که گفته شد فرش هایی که برای بار اول شسته می شوند بهتر است اتوکشی شوند. همین طور فرش هایی که رفو یا ترمیم شدند برای یکسان شدن بافت الیاف شان استفاده از اتوکشی راه حل خوبی است. علاوه بر این، برخی از فرش ها هم به خاطر نوع بافت خاصی که دارند ممکن است بعد از شستشو چروک شوند. همچنین اگر فرش بعد از شستن دچار پیچ‌خوردگی در نواحی شیرازه یا لول شدن گوشه‌ها شود بهتر است اتوکشی حرفه ای انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *