اصول چیدمان فرش

اصول چیدمان فرش


5/5 - (1 امتیاز)

اصول چیدمان فرش در خانه یکی از مواردی است که حتما باید در دکوراسیون منزل به آن توجه نمود زیرا که یکی از اساسی ترین لوازم مورد نیاز در خانه های ایرانی فرش است. فرش در واقع به خانه رنگ و روحی تازه میدهد که با رعایت اصولی در چیدمان آن، این کالای نفیس بیشتر به چشم می آید و باید گفت عدم رعایت درست پهن کردن فرش در خانه باعث می شود تا خانه بهم ریخته به چشم بیاید و احساس سردرگمی بکنید . در این مطلب از قالیشویی تک شور به بررسی و آموزش نکات مهم و اصولی در چیدمان فرش میپردازیم . تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات مهم اصول چیدمان فرش

پیدا کردن مکان مناسب برای پهن کردن فرش یکی از اولین اصول چیدمان فرش در منزل می باشد، بسیاری از ما به خاطر ندانستن نکات چیدمان فرش و نحوه پهن کردن بر این باوریم که همیشه باید کل فضای خانه خود را از فرش پر کنیم، در حالی که این موضوع کاملاً  اشتباه است و اینکه شما در کجا و کدام قسمت منزل خود نیاز است که از فرش استفاده کنید، به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که طرفداران پوشاندن کامل سطح منزل با فرش هنوز در بین بانوان سنتی و اصیل بسیار هستند، ما تمام این موارد را برای زیباتر شدن دکوراسیون شما بیان می کنیم و این موضوع متناسب با سلایق افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

توجه: برای استفاده از خدمات قالیشویی در تهران میتوانید از خدمات قالیشویی تک شور استفاده کنید. برای این منظور سری به بخش قالیشویی مناطق تهران تک شور بزنید.

 ابعاد مناسب فرش با محیط مربوطه، یکی دیگر از اصول چیدمان فرش است در خیلی از موارد مشاهده می کنیم که هر چقدر در منزل خود تلاش می کنیم و مکان مبل ها را تغییر می دهیم بازهم به نوعی به هم ریختگی و بی نظمی در دکوراسیون مشاهده می کنیم قافل از این که مشکل اصلی اصلاً مکان مبل های نمی باشد.

اصول چیدمان فرش
اصول چیدمان فرش

نکات خرید فرش و اصول چیدمان آن

از اصول چیدمان فرش این می باشد که در زمان خرید و انتخاب فرش از لحاظ اندازه به گونه ای عمل کنید که بعد از پهن کردن فرش در موقعیت مورد نظر، مبل ها قابلیت این را داشته باشند که پایه های عقب بر روی زمین قرار گرفته و پایه های جلو روی فرش واقع گردند.

بسیاری از اشخاص این طور تصور می کنند که رنگ یا الگو مهم ‌ترین موردی است که باید در زمان خریدن فرش به آن توجه کنند ولی اندازه فرش و نیز شکل درست پهن کردن آن در اتاق و زیر مبل هم به همان میزان مهم است.

بر عکس طراحی دکوراسیون سنتی و اصیل، در طراحی های مدرن تر حتما لازم نیست تا نزدیکی لبه ‌های دیوارها را فرش کنید، نکته بسیار مهم بعدی که لازم است در مورد اصول چیدمان فرش در منزل خود به آن دقت کنید خالی گذاشتن لبه های نزدیک به دیوارها می باشد که می تواند زیبایی خاصی برای دکوراسیون داخلی شما به همراه داشته باشد، برای منازل قدیم با متراژ بالا فاصله از دیوار بین 30 تا 45 سانتی متر می باشد در حالی که برای آپارتمان های کوچک با متراژ کم این فاصله تا 20 سانتی متر نیز کفایت می کند.

مطالعه ادامه مطلب!  پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

اصول چیدمان فرش در پذیرایی

همواره چیدمان فرش در پذیرایی به خصوص پهن کردن قالیچه کوچک در پذیرایی یکی از چالش های هر خانم خانه دار است از آن جایی بیشتر اوقات خانواده در اتاق نشیمن یا همان پذیرایی سپری می شود لذا چیدمان فرش پذیرایی اهمیت دو چندان پیدا می کند.

مورد مهمی که اکثر افراد با آن سروکار دارند استفاده از قالیچه های کوچک در پذیرایی است فرش ها کوچک که برای پذیرایی در نظر گرفته می شوند اصولاً دستباف و با ارزش هستند لذا بهتر است که هیچکدام از پایه های کاناپه و صندلی ها بر روی آن قرار نگیرد با اینکار شما به دو هدف دست خواهید پیدا کرد، اول اینکه قالیچه شما خود را بیشتر نشان خواهد داد و از طرفی دیگر حفظ و نگهداری فرش دستباف شما بهتر انجام خواهد شد.

از آن جایی بیشتر اوقات خانواده در اتاق نشیمن یا همان پذیرایی سپری می شود لذا چیدمان فرش پذیرایی اهمیت دو چندان پیدا می کند، یادتان باشد باید شما با خرید و تهیه فرش هایی با اندازه بزرگ به گونه ای عمل کنید که وقتی میز غذاخوری بر روی فرش قرار می گیرد، فضا برای جلو و عقب شدن صندلی ها بر روی فرش مناسب باشد، در غیر اینصورت در زمان تغییر موقعیت صندلی فرش نیز به همراه آنها جا به جا می شود.

برای اینکه بعد از چیدمان حرفه ای زیباترین منزل را داشته باشید، به تمیزی فرش ها اهمیت بدهید. پیشنهاد میکنیم از خدمات قالیشویی تک شور در شعبه ی قالیشویی شمال تهران و دیگر مناطق استفاده کنید.

اصول چیدمان فرش
اصول چیدمان فرش

اصول چیدمان فرش با مبلمان ال L

اگر از مبلمان L شکل در منزل استفاده می کنید باید به چیدمان فرش دقت بیشتری داشته باشید، طول فرش مستطیلی باید در راستای مبلی که از همه طویل تر است قرار بگیرد، اگر از آن دسته از افرادی هستید که به نظافت اتاق اهمیت بیشتری  می دهد طبیعتا نیاز دارید دائما فرش ها را جا به جا کنید در این مواقع بهتر است از فرش های کوچکتر استفاده نمایید.

در برخی از آپارتمان ها افراد مبل های استفاده می کنند که با یکدیگر فرق دارد در این گونه موارد اصول چیدمان مبل کمی متفاوت خواهد بود، صندلی هایی که دارای شکلی متفاوت با دیگر کاناپه ها می  باشند بهتر این است که همه چهار پایه بر روی فرش قرار بگیرند و همچنین کاناپه ها هم به شکلی چیدمان شوند که دو پایه جلویی بر روی فرش قرار گرفته و پایه های عقبی بر روی زمین باشند.

چیدمان فرش در اتاق خواب

اولین نکته در چیدمان فرش در اتاق خواب این است که دقت شود شما بعد از بیدار شدن از خواب پا روی یک کف پوش نرم و گرم قرار دهید بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای اندازه بزرگی باشند این ابعاد باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند بیش از 30 تا 45 سانتیمتر از اطراف تخت شما را پوشش دهند زیرا با اینکار علاوه بر مشخص بودن طرح و زیبایی فرش، شما از گرما و نرم بودن قالی نیز به نحو احسنت استفاده خواهید کرد.

مطالعه ادامه مطلب!  5 روش پاک کردن لکه شیر از فرش

 مورد دوم نیز این می باشد که تلاش کنید تا حد امکان از قالیچه های گردو یا کوچک برای اتاق استفاده نکنیددر صورتی که مجبور به استفاده از آنها شدید تمام تلاش خود را انجام بدهید که قالیچه شما به طور کامل جلوی تخت را پوشش دهد، در این حالت حداقل می توانید یک دکوراسیون زیبا و مدرن برای منزل خود ایجاد کنید.

ست بودم یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب اجزای دکوراسیون است و می تواند نوع فرش انتخابی شما را مشخص کند. اگر به دنبال ایجاد یک هارمونی و رنگ مناسب می باشید لازم است تمام تلاش خود را بکنید تا رنگ فرش، مبلمان و پرده های شما با هم ست شوند.

(توجه! یک مقاله بسیار مفید در زمینه ی نگهداری فرش سفید و روشن در تک شور آماده کردیم. حتما ببینید.)

 اگر به دنبال یک سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات می باشید از فرش ‌هایی با حال‌ و ‌هوای مدرن، در سبک روستیک که حال ‌و ‌هوای روستایی دارند و یا از فرش‌هایی با نقشه‌ های ساده مانند گلیم و جاجیم استفاده کنید، اما اگر دنبال سبک کلاسیک می باشید از فرش‌هایی با نقشه‌‌ های اصیل و سنتی مانند فرش‌ هایی با نقشه‌ های ایرانی استفاده نمایید.

اصول چیدمان فرش
اصول چیدمان فرش

چیدمان فرش در راهرو

یکی از بزرگترین دردسر هایی که بسیاری از خانم های خانه دار با آن همراه می باشند چیدمان فرش در راهرو  است، با توجه به ابعاد متنوع راهرو ها، پیدا کردن یک فرش مناسب با راهرو کار مشکلی می باشد، از آنجایی که ابعاد راهروها اصولاً دراز و باریک می باشند به طور قطع فرش انتخابی شما نیز باید به همین ابعاد باشد، اما مشکلی که شاید برای شما پیش بیاید پیدا کردن فرشی است که از لحاظ ابعاد دقیقاً مناسب با ابعاد راهرو باشد.

پیدا کردن فرش در ابعاد راهرای منزل شما  بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن می باشد، در این صورت اصول چیدمان فرش به این شکل است که شما باید به طول راهرو خود دقت کنید تا به عرض آن، استفاده از یک فرش با عرض کمتر و طول هم اندازه با راهرو می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد.

باید توجه داشته باشید که کل فضای آپارتمان را با فرش  پر نکنید، یک دیدگاه سنتی و اشتباهی که در بسیاری از منازل ایرانی مشاهده می شود این است که تصور می شود باید کل متراژ آپارتمان با فرش و موکت پر شود که از لحاظ اصول چیدمان و دکوراسیون مدرن و به روز دیدگاهی کاملاً غلط می باشد.

سوال این جاست اگر قرار بود این دیدگاه درست باشد پس چرا این همه هزینه های بالا در ساخت آپارتمان های جدید برای طراحی و استفاده از کف پوش های مدرن و رنگارنگ مثل پارکت و سرامیک انجام می شود؟ پس یادمان باشد در متراژ کلی آپارتمان عدم استفاده از فرش در بعضی از نقاط نه تنها بد نیست، بلکه باعث افزایش زیبایی دکوراسیون منزل خواهد شد.

امیدواریم این مطلب از قالیشویی تک شور برای شما مفید واقع شده باشد. با نظرات خود تیم تولید محتوای ما را یاری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *