5/5 - (1 امتیاز)

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش یکی از مشکلات و دغدغه ای است که خیلی از افراد با آن روبرو میشوند. لوازم آرایشی از جمله مواد و محصولاتی هستند که امروزه در هر خانه ای وجود دارند.

به طور مثال فرش ها و موکت هایی که در اتاق بانوان وجود دارند و آنها به صورت روزمره از این محصولات استفاده میکنند یا خانواده هایی که کودکان خردسال دارند و کودک ممکن است دور از چشم والدین و به صورت اتفاقی این مواد را بر روی فرش و موکت بریزد، برای آنها مشکلات اساسی ایجاد میکند.

این مواد آرایشی بر اساس روغن های گوناگون تولید میشوند و پاک کردن و از بین بردن آنها، از روی فرش ها کار نسبتاً دشواری است. هر کدام از مواد آرایشی از ترکیبات مختلفی تشکیل شده و برای هر کدام میتوان از مواد شوینده و پاک کننده متفاوتی استفاده کرد.


در پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش باید توجه داشت که قبل از کهنه و قدیمی شدن این لکه ها آنها را پاکسازی کرد، در صورت کهنه شدن این لکه ها پاک کردن آنها دشوار تر خواهد شد.
اما خوشبختانه با استفاده از روش ها و نکاتی که موجود است، میتوان این لکه ها را با روش های خانگی از بین برد و از هزینه های اضافی قالیشویی و اتلاف وقت جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب از بهترین قالی شویی تهران به بررسی روش های پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش میپردازیم و نکاتی که باید بدانید را ذکر میکنیم. همراه ما باشید.

پاک کردن رژلب از روی فرش

روش اول: در این روش ابتدا باید با چاقو یا قاشق ماده آرایشی را از روی فرش جمع کرده و سپس با استفاده از یک حوله، رژ لب باقی مانده بر فرش را پاک کنیم. لازم به ذکر است برای جلوگیری از پخش شدن بیشتر، باید حوله را به صورت ضربه ای به فرش بزنیم و از کشیدن آن بر روی فرش خودداری کنیم.

در مرحله بعدی باید به مقدار لازم از تمیز کننده خشک شویی بر محل دقیق لکه اسپری کرده و پس از چند دقیقه با استفاده از حوله مرطوب تمیز یا مسواک محل را پاکسازی‌ کنیم ، سپس با یک حوله خشک رطوبت باقی مانده را بگیریم.

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش
پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

روش دوم: در این روش با استفاده از یک حوله تمیز آغشته به الکل ، محل مورد نظر را تمیز کرده و سپس با استفاده از مایع ظرفشویی و آب محل را پاکسازی‌ میکنیم. در آخر باید با پارچه تمیز یا حوله خشک محل لکه را خشک کرد.
در صورت لزوم بهتر است پشت فرش را نیز پاکسازی کنیم تا لکه پخش نشود.
روش های دیگری نیز برای پاکسازی رژلب از فرش مثل استفاده از چسب نواری ،خمیر دندان ، بخار شوی و….وجود دارد که در صورت جواب نگرفتن از روش های ذکر شده میتوانید به سراغ آنها بروید.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی فاطمی تهران

پاک کردن ریمل از روی فرش

برای پاک کردن لکه ریمل از روی فرش قبل از اینکه خشک شود ، حوله را آغشته به یک حلال مثل الکل سفید کرده و پس از آن به صورت ضربه ای اقدام به پاکسازی میکنیم.
برای گرفتن نتیجه بهتر آب سرد و دو قاشق سرکه سفید را مخلوط کرده و با حوله بر روی لکه میکشیم.
در صورتی که نتیجه رضایت بخش را کسب نکردیم و فرش ما رنگ روشن است و آثار لکه همچنان باقی مانده ، یک قاشق سفید کننده و دو لیوان آب سرد را مخلوط میکنیم و بر فرش میزنیم سپس بلافاصله آن را آب میکشیم تا سفید کننده به بافت فرش آسیب وارد نکند.

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش : کرم پودر یا پنکک

جهت پاک کردن لکه کرم پودر نیز همانند پاک کردن رژلب ، در ابتدا باید مواد اضافه آن را با استفاده از چاقو یا قاشق بگیریم. سپس با استفاده از مخلوط مایع ظرفشویی و آب ، یک پارچه یا حوله تمیز اقدام به پاکسازی لکه میکنیم.
ابتدا محلول را در جهت الیاف فرش اسپری کرده و بعد از آن یا حوله مرطوب آن را پاک میکنیم.
همانند روش های قبلی از کشیدن حوله بر فرش خودداری کرده و به صورت ضربه ای اینکار را انجام میدهیم.


در ادامه سرکه سفید را بر روی لکه اسپری میکنیم و اجازه میدهیم چند دقیقه بر روی لکه باقی بماند، سپس با استفاده از یک حوله خیس ، سرکه را پاک کرده و در آخر یک اسفنج را مرطوب کرده و به وسیله آب ،باقی مانده مواد را به خوبی پاکسازی میکنیم.

حتماً پس از پاکسازی با یک حوله خشک و تمیز رطوبت فرش را بگیرید.

✅ توجه! برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش می توانید از خدمات هر یک از شعب قالیشویی تک شور استفاده کنید.

پاکسازی‌ لاک از روی فرش

پاک کردن لاک به دلیل وجود محصولات مخصوص پاک کننده لاک ، کار ما را کمی آسان تر میکند. بهترین گزینه استفاده از استون ها و لاک پاک کن ها است.

در صورت عدم دسترسی ، میتوان از اسپری مو ، شیشه شوی ، الکل و… نیز استفاده کرد.
در استفاده از این مواد پاک کننده ، ابتدا باید مقدار اضافه را به وسیله چاقو یا قاشق از فرش جمع کرده و پس از آن مقداری از مواد را بر فرش اسپری میکنیم و پس از دقایقی با حوله مرطوب اقدام به پاکسازی لکه میکنیم. در صورت لزوم تا گرفتن نتیجه دلخواه این عمل را تکرار میکنیم.

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش
پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش : سایه و رنگ مو

برای از بین بردن لکه سایه روی فرش، در ابتدا باقی مانده و اضافه سایه چشم را به وسیله جاروبرقی از بین میبریم و تا جایی که میشود این کار را ادامه میدهیم.

مطالعه ادامه مطلب!  دلایل خراب شدن فرش چیست؟

سپس یک تشت یا لگن را بر زیر قسمت لکه روی فرش قرار میدهیم و آب ولرم بر روی آن می‌ریزیم ، سپس مقداری صابون یا شامپو فرش را با آب ترکیب کرده و بر فرش میریزیم و با استفاده از اسفنج بر لکه میکشیم تا لکه از بین برود، پس از آن با آب ولرم محل مورد نظر را درون تشت آبکشی میکنیم.

برای پاکسازی لکه رنگ مو از فرش باید به سرعت آن را از بین ببریم. برای اینکار احتیاج به مایع ظرفشویی ، الکل ، آمونیاک ، سرکه سفید ، آب و چند دستمال تمیز سفید داریم. دستمال را روی لکه قرار میدهیم و فشار میدهیم تا رنگ را به خودش بگیرد.

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با دو لیوان آب ولرم مخلوط میکنیم و پس از آن یک دستمال دیگر را به محلول آغشته کرده و بر روی لکه می‌فشاریم.
پس از آن همین کار را با یک دستمال خشک تکرار میکنیم. این کار را تا زمان پاکسازی کامل لکه ادامه میدهیم.
در آخر محل لکه را با آب سرد خیس کرده و با دستمالی تمیز آب آن را میگیریم، دستمال تمیز دیگری را در الکل میزنیم و روی لکه میگذاریم و دوباره با آب سرد خیس کرده و با دستمال تمیز میکنیم.

نکات مهم و کلیدی پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

در پاکسازی لکه ها از روی فرش باید حتماً به نکات زیر توجه کنیم تا به فرش آسیب وارد نشود و بتوانیم نتیجه دلخواه خود را کسب کنیم:

  • قبل از اقدام به پاکسازی همیشه باید اضافه لوازم آرایش باقی مانده بر فرش را جمع کنیم.
  • همیشه قبل از آغشته کردن فرش به مواد شوینده و پاک کننده ، مقداری از آن را بر روی قسمت کوچکی از فرش تست کنیم.
  • هیچ گاه مواد شوینده را به صورت مستقیم بر فرش نریزیم زیرا ممکن است به بافت فرش و قسمت زیرین فرش آسیب وارد شود.
  • همیشه باید از روش پاک کردن ضربه ای استفاده کنیم و دستمال یا حوله را بر روی فرش نکشیم تا لکه گسترش پیدا نکند.
پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش
پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

امیدواریم روش های گفته شده در این مطلب از قالیشویی تکشور برای شما مفید واقع شده باشد.

امیدواریم مطلب پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که به هر دلیل از روش های ذکر شده نتیجه دلخواه را کسب نکردید، میتوانید این کار را به قالیشویی تکشور و به متخصصین ما بسپارید تا کار را برای شما آسان ترکنیم!

1 دیدگاه

  • روی مبل خونمون یک لکه لوازم آرایش افتاده و پاک نمیشه من آریاشهر میشینم شما خدمات لکه بری مبل تو قالیشویی تک شور دارید به کدوم شعبه باید زنگ بزنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *