نحوه شستن فرش نجس شده

نحوه شستن فرش نجس شده


5/5 - (3 امتیاز)

نحوه شستن فرش نجس شده به صورت اسلامی و بهداشتی چگونه است؟ مسلما در هر خانه ای ممکن است که فرش بنا به هر دلیلی نجس شود. لذا در این حالت نیاز داریم که فرش را یا خودمان شستشو دهیم یا به افراد متخصص در این کار بسپاریم. شما می توانید از خدمات قالیشویی تک شور در این زمینه استفاده کنید. به این ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه جویی می کنید.

اما ممکن است به دلایلی تصمیم بگیرید این کار را در منزل انجام بدهید. در ادامه این مقاله میخواهیم توضیح بدهیم که چطور خودمان این کار را در منزل و بدون درد سرانجام بدهیم. همراه قالی شویی تک شور باشید. 😁💪

نحوه شستن فرش نجس شده : فرش دستباف یا ماشینی؟!

انحوه شستن فرش نجس شده در منزل چگونه است؟! بتدا باید به این توجه کنیم که فرش مان ماشینی یا دست بافت می باشد.

چون نحوه شستشوی فرش ماشینی با فرش طبیعی با دست بافت تفاوت هایی دارد که بعدا به توضیح آن ها می پردازیم. فرش ماشینی با فرش طبیعی با دست بافت به خاطر نوع مواد اولیه و نحوه بافت و رنگ های به کار رفته در آنها بسیار متفاوت هستند و نیاز است که به صورت کامل به این موارد دقت شود.

مورد دوم باید ببینیم فرش با چه چیزی نجس شده است.

عامل یا علت نجسی در روی فرش در نحوه پاک کردن و شستشوی فرش بسیار موثر و مهم است.

_خون

_ادرار

_مدفوع

باید به این نکته توجه داشته باشیم که نجاست مثل خون یا ادرار یا مدفوع حتما حتما نحوه شستشوی متفاوتی دارند. این موارد را هم بعدا توضیح کامل خواهیم داد. توجه به عامل نجسی ما را در تمیز شستن فرش بسیار پیش خواهد برد. (برای مبل شویی درمنزل هم می توانید روی قالیشویی تک شور حساب باز کنید:)

مبل شویی در محل
مبل شویی در محل

نحوه شستن فرش نجس شده : فرش دستباف

در خصوص نحوه شستن فرش با توجه به اینکه کرک یا نخ های فرش دست بافت یا طبیعی با استفاده از مواد طبیعی رنگ آمیزی شده اند یا رنگ های به کار رفته در رنگ آمیزی توسط مواد طبیعی موجود در طبیعت تولید شده اند مثل : پوست گردو برای رنگ آمیزی رنگ مشکی لذا حتما در مقابل آب گرم و مواد شوینده قوی واکنش نشان داده و بالطبع تغییر رنگ و حالت خواهند داد و احتمال اینکه رنگ اصلی و اولیه به اطراف محل شسته شده پخش شده و تغییر در ظاهر فرش ایجاد شود وجود دارد.

در این صورت حتما با شناخت کامل از نوع فرش بایستی نسبت به نحوه شستشو اطلاعات کاملی داشته و سپس نسبت به شستشو و پاکسازی فرش اقدام کنیم.

بنابراین ما توصیه می کنیم در این خصوص از خدمات مجموعه های حرفه ای مانند قالیشویی تک شور استفاده کنید.!

شستن فرش نجس با آب کر

از نظر شرعی برای شستن فرش باید از آب کر یا آب قلیل استفاده کنید. نحوه شستن فرش نجس شده با آب کر به این صورت است که باید ابتدا خود نجاست را از روی فرش پاک کنید.

توجه: آب قلیل مقدارش کم است و آب کر آبی است که مقدارش از آن که در اسلام گفته شده است، بیشتر است. امروز آب لوله کشی منازل را می توان همان آب کر نامید.

برای پاک کردن فرش با آب قلیل باید آب را 3 بار روی فرش بریزید. در این روش پس از هر بار استفاده از آب باید فرش را فشار بدهید تا آب آن (به همراه باقی مانده نجاست) از فرش خارج شود. به این آب، غساله می گویند.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی تهران ویلا تهران | 02144151366

نکته: با توجه به اینکه گفتیم آب کر همان آب لوله کشی است، برای شستن فرش نجس شده با این روش نیاز نیست آب غساله از آن بیرون بیاید. اگر در آپارتمان زندگی می کنید، یک تشت زیر محل نجاست بگذارید و با شلنگ روی آن آب بریزید. به محض ریختن آب از زیر فرش، نجاست برطرف و فرش تطهیر شده است.

نحوه شستن فرش نجس شده : فرش ماشینی

در فرش ماشینی چون مواد اولیه فرش از مواد اکرولیک و پلاستیکی و شیمیایی تولید شده است و محصول کارخانجات مواد شیمیایی است لذا چندان تفاوت زیادی نخواهد داشت مگر آبی که استفاده می کنیم داغ یا دمای بسیار بالایی داشته باشد.

نحوه شستشو و آب کشی نیز در فرش ماشینی چندان موثر و مهم نخواهد بود. فقط کافیست با آب سرد یا ولرم عمل شستشو و پاکسازی انجام پذیرد.

در خصوص رفع نجاست از روی فرش باید به این نکته توجه کنیم که اگر از نظر شرعی و دینی مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم بایستی به نظر علما و مراجع تقلید مختلف مراجعه کرده و بر اساس اعتقاد و تقلید خود از هر مرجع تقلیدی نسبت به شستشو و طهارت فرش عمل کنیم.

در این خصوص با مراجعه به رساله هر یک از علما و مراجع تقلید نسبت به یادگیری نحوه شستشو و طهارت و پاکسازی فرش شروع به شستشو و پاکسازی فرش می کنیم. علما و مراجع تقلید احتمال دارد در خصوص موضوع خاصی در نحوه شستشو نظرات متفاوتی از همدیگر داشته باشند. ولی در حالت کلی نظر تمامی مراجع تقلید و علمای دینی مبتنی بر رفع عین نجاست از روی فرش و سپس شستشو با آب ( چه قلیل یا کم و یا کر و زیاد ) می باشد.

خدمات قالیشویی فرش نجس شده
خدمات قالیشویی فرش نجس شده در قالیشویی تک شور

تطهیر فرش نجس شده با ادرار

یکی از دلایل نجس شدن فرش با ادرار فرزندان کوچک خانواده ها هستند. شاید این موضوع باعث کلافه شدن مادران شود. برای تطهیر فرش نجس شده خیلی از وقت ها هیچ نیازی نیست که کل فرش را بشویید. شما می توانید با پاک کردن همان بخش نجس شده، فرش را تطهیر کنید.

  • ابتدا عین نجاست را از محل مورد نظر پاک کنید.
  • یک دستمال نخی (پارچه ای روی محل مورد نظر بگذارید)
  • صبر کنید تا زمان بگذر و دستمال رطوبت محل نجاست را به خود جذب کند.
  • در مرحله ی بعد برای تطهیر فرش نجس شده، از شوینده مناسب استفاده کنید
  • در انتها با دستمال تمیز روی محل بکشید

✅ برای پاک کردن انواع نجسی از فرش روی خدمات بهترین قالیشویی تهران ، قالیشویی تک شور حساب باز کنید.!

با دانستن موارد دقیق و شرعی نحوه شستشو می توانیم با رعایت نکات علمی شستشو نسبت به شستشوی فرش خود اقدام کنیم ولی از نظر اجتماعی و بهداشتی نیز در حالت کلی همه افراد جامعه مسلما به تمیز و پاک بودن محل زندگی خود اهمیت داده و در صورت نجس شدن حتما نسبت به پاک کردن و شستشوی محل نجاست اقدام می کنند.

نحوه شستن فرش نجس شده : تشخیص نوع نجسی

قبل از اینکه در خصوص نحوه شستن فرش نجس شده توضیح بدهیم، باید انواع نجاست را بشناسید.

  • در حالت کلی سه نوع مواد می تواند فرش یا هر محلی را به نجاست بکشاند :
  • الف – خون
  • ب – ادرار
  • ج – مدفوع

در خصوص شستشو و پاک کردن هر سه باید به طوری تقریبا مجزا از هم عمل کنیم زیرا نمی توان هر سه را با یک روش یکسان پاک کرد. ولی در حالت کلی چگونگی انجام عمل مثل هم می باشد.

پاک کردن لکه خون از فرش

برای پاک کردن لکه های خون از روی فرش بایستی سریع و بی درنگ با یک دستمال تمیز خون را از روی فرش تمیز کرده و سپس اقدام به آبکشی می کنیم.

 * ضمنا * حتما بایستی با آب سرد عمل شستشو رو انجام دهیم. زیرا آب گرم باعث می شود لکه های خون روی فرش جذب شده و باقی بماند.

   پاک کردن لکه ادرار از فرش

در خصوص پاک کردن ادرار از روی فرش می توان با ریختن آب در روی محل یا فرو بردن محل نجاست در زیر آب کر (آب لوله کشی شهری یا آب جاری مثل رودخانه ) نسبت به شستشو و تمیز کردن آن محل اقدام کرد.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی بریانک تهران | 02155417480

پاک کردن لکه مدفوع از روی فرش

در خصوص شستن مدفوع هم ابتدا بایستی با یک دستمال تمیز مدفوع را از روی فرش برداشت و سپس نسبت به شستن محل طبق مواردی که در ذیل توضیح خواهیم داد اقدام کرد.

نحوه شستن فرش نجس شده : آب کر و آب جاری

اول از همه به معرفی روش شستشو با آب کم یا آب قلیل می پردازیم.آب قلیل آبی است که مقدار زیادی ندارد مثل آب موجود در یک سطل یا آفتابه یا لگن و …..

در این روش بایستی عین نجاست را پاک کرده و سپس با آب قلیل محل نجاست را شستشو دهیم. بهتر است که محل نجاست را با دست فشار دهیم تا آب به همه جای محل برسد و تمیز شود.

برای فرش هایی که امکان جابجایی نداریم می توانیم زیر فرش در محل نجاست یک تشت یا لگن گذاشته و آب ریخته شده برای شستشو را در آن جمع کنیم.

روش بعدی استفاده از آب کر است. آب کر یا زیاد به آب شی، آب لوله کشی شهری یا آب رودخانه و…..که جاری بوده و محدود نیست، گفته می شود. در این حالت با زدن آبی که با فشار می باشد به محل نجاست کاملا تمیز و پاک می شود.

نحوه شستن فرش نجس شده
نحوه شستن فرش نجس شده

با فرو بردن فرش در داخل آب کر یا آب رودخانه بصورت غوطه ور در آب و فشار و لمس کردن محل نجاست نیز می توان فرش را تمیز شستشو کرد.

پس در زمان شستشوی هر فرش نیاز داریم که بدانیم فرش ما طبیعی یا دست بافت و یا ماشینی می باشد تا نسبت به نوع فرش برای شستشو اقدام کنیم. ضمنا لازمه در مورد نحوه شستشوی هر کدام از مواد نجس کننده ذکر شده در بالا دقت بفرمایید.

با توجه به موارد گفته شده بالا شما می توانید به دلخواه خود تصمیم بگیرید که از چه روشی برای تمیز کردن فرش نجس استفاده کنید ولی حتما به نوع فرش خود و مواد شوینده به کار برده شونده برای شستشو دقت لازم را داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

پس فراموش نکنید قبل از هر چیزی برای دانستن نحوه شستن فرش نجس شده نیاز داریم که بدانیم فرش ما طبیعی یا دست بافت و یا ماشینی می باشد تا نسبت به نوع فرش برای شستشو اقدام کنیم. ضمنا لازمه در مورد نحوه شستشوی هر کدام از مواد نجس کننده ذکر شده در بالا دقت بفرمایید.

با توجه به موارد گفته شده بالا شما می توانید به دلخواه خود تصمیم بگیرید که از چه روشی برای تمیز کردن فرش نجس استفاده کنید ولی حتما به نوع فرش خود و مواد شوینده به کار برده شونده برای شستشو دقت لازم بفرمایید تا دچار مشکل نشوید.

مزیت های شستن فرش نجس شده در قالی شویی تک شور

با گسترش آپارتمان نشینی، محدودیت های زیادی برای شستن فرش در خانه (از نظر مصرف آب، محل شستشو و…) به وجود آمده است. بنابراین بیشتر افراد ترجیح می دهند با استفاده از خدمات قالی شویی ها در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند. شستشوی فرش در قالی شویی مزایای زیادی دارد. از آن جمله:

  • شرکت های قالیشویی مثل تک شور پیشرفته ترین دستگاه ها را برای شستشوی فرش (به وسیله ی آب کر، آب قلیل و شبکه ی لوله کشی اختصاصی) دارند.
  • شستشوی فرش نجس شده ی شما کاملا مکانیزه انجام می شود.
  • قالی شویی تک شور از مواد درجه 1 برای شستشوی انواع فرش، موکت و… استفاده می کند.
  • علاوه بر خدمات شستشوی فرش دیگر خدمات مثل رفوگری، تعمیر، خشکشویی فرش و موکت در محل هم انجام می شود.

امیدواریم این مطلب قالی شویی تک شور در خصوص نحوه شستن فرش نجس شده برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا تیم تولید محتوای ما را با نظرات ارزشمند خود یاری کنید.

برای دانلود این فایل اینجا کلیک کنید : آموزش شستن فرش نجس با تک شور

4 دیدگاه

  • ممنون بابت مطلب خوبتون در مورد نحوه شستن فرش نجس شده
    من خودم بچه کوچیک دارم و مدام در حال شستشو
    فکر کنم کسایی که بچه کوچیک دارند دغدغه ما رو متوجه بشن .

    • سلام زنده باشین. اگر خواستین ما هم میتونیم برای شستن انواع فرش دستی و ماشینی هم میتونین رو کمک ما حساب کنین.

  • شما خدمات شستشوی فرش نجس رو تو خونه هم انجام میدین ؟ هزینه ی شستشوی فرش چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *