جلوگیری از پوسیدگی فرش

جلوگیری از پوسیدگی فرش


به این مطلب تک شور امتیاز بدهید!

جلوگیری از پوسیدگی فرش یکی از دغدغه هایی است که بیشتر مردم با آن سرو کار دارند، زیرا که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و با افزایش روز افزون قیمتها و کاهش چشمگیر سطح توان خرید مردم، به کارگیری راهکارهای افزایش طول عمر تجهیزات و وسایل زندگی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این در حالی است که از دیرباز فرش خصوصا فرش دستباف ایرانی از ارزش ویژه ای در میان وسایل منزل برخوردار بوده است.

بنابراین ارایه اطلاعات مفید در رابطه با اصول نگهداری و استفاده از این گوهر گرانبها جزو ملزومات رسانه ای و فضای مجازی است. یکی از دغدغه های هر بانوی ایرانی در منزل جلوگیری از آسیب و پوسیدگی فرش دستباف ایرانی بوده است. در این مقاله از قالیشویی تک شور سعی بر آن است که با مطرح کردن عوامل موثر بر پوسیدگی فرش و اقدامات لازم جهت جلوگیری از آن، قدمی در حفظ سلامت این یادگار ارزشمند ایرانی برداشته شود. با ما همراه باشید برای آموزش جلوگیری از پوسیدگی فرش.

پوسیدگی فرش و جلوگیری از پوسیدگی فرش

پوسیدگی فرش، همان سست شدن بافت یا تار و پود فرش میباشد. بطوریکه با ادامه روند پوسیدگی بفت فرش بطور کلی از هم پاشیده میشود. پوسیدگی فرش ممکن است سطحی یا عمیق باشد. میزان عمق پوسیدگی به مدت زمان شروع پوسیدگی و عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد.

جلوگیری از پوسیدگی فرش
جلوگیری از پوسیدگی فرش

چه فرشهایی دچار پوسیدگی میشوند؟ (پوسیدگی سطحی و عمیق)

تصور اغلب مردم بر این است که پوسیدگی مختص فرشهای دست باف و قدیمی است، در صورتی که این دیدگاه درست نیست و فرشهای ماشینی هم دچار پوسیدگی میشوند. با این حال پوسیدگی فرشهای دست باف، خصوصا نوع قدیمی آن به علت قیمت بالاتر و همچنین امکان پخش رنگها همواره بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

پوسیدگی فرش بر دو نوع سطحی و عمیق است. در نوع عمیق بافت فرش بطور کلی از هم متلاشی شده و فرش دچار آسیب جدی شده است و ترمیم آن نیاز به تخصص خاص دارد. اما در نوع سطحی پوسیدگی در عمق تار و پود فرش نفوذ نکرده و فقط کرک و پرزهای سطح فرش از بافت اصلی جدا شده و به اصطلاح فرش کچل میشود.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی کامرانیه تهران 02122176291

عوامل موثر در پوسیدگی فرش

عوامل موثر در پوسیدگی فرش به وضعیت فرش و اقلیم محل استفاده از فرش یا محل نگهداری از آن بستگی دارد. بطوریکه فرشی که در منزل گسترده شده و مورد استفاده قرار میگیرد با فرشی که لوله شده و در انبار نگهداری میشود از بابت عوامل موثر در پوسیدگی تفاوت دارند. از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نقش نم و رطوبت در پوسیدگی فرش

به جرات میتوان گفت رطوبت اصلی ترین عامل پوسیدگی فرش است. وجود رططوبت در مجاورت فرش باعث رشد و تکثیر قارچ و کپک بر روی بافت فرش می گردد. همانطور که پیشتر نیز گفته شد پخش شدن رنگها که معمولا در اثر مرطوب ایجاد میشوند در فرشهای دستباف دیده میشود و لذا این نوع از فرش را باید نسبت به نم و رطوبت بیشتر محافظت کرد. در موارد زیر فرش ممکن است مرطوب شود در این شرایط مراقبتای ساده  گفته شده فرش را از پوسیدگی نجات میدهد.

جلوگیری از پوسیدگی فرش
جلوگیری از پوسیدگی فرش
  • فرشهای شسته شده باید به گونه ای خشک شوند که هیچ رطوبتی درآنها باقی نماند.پراکه این نم مانده در بافت فرش میتواند پوسیدگی فرش را سبب شود..
  • وجود گلدان بر روی فرش یا در مجاورت فرش یا پهن کردن فرش داخل سرویسها پای روشویی و ظرفشویی یا جلوی در سرویسهای بهداشتی، نیز میتواند باعث نمدار شدن فرش شوند. در این موارد نیز بهتر است هر از چند گاهی فرش را کنترل  و در صوورت نیاز آن را جابجا  و خشک کرد.
  • فرشهایی که بر روی سرامیک پهن میشوند به دلیل تجمع  آب و دیگر مایعات در درزهای بین دو سرامیک درزیر فرش در معرض نم و رطوبت قرار گرفته و نیاز به بررسی های گهگاه دارند.
  • فرشهایی که در انبار بدون تهویه و در زیرزمین نگهداری میشوند خصوصا اگر بر روی هم پهن شده یا بصورت لوله شده باشند در معرض رطوبت و رشد باکتریها قرار دارند.

مواد شوینده و  شیار و گودی

گاهی برای لکه برداری یا شستشوی درجای فرش از مواد شوینده خاصی استفاده میگذدد. در این موارد اگر فرش دستباف است لازم است  به ماده تشکیل دهنده شوینده دقت کرد که حاوی اسید نباشند تا به بافت و رنگ فرش آسیب نرسانند.

مطالعه ادامه مطلب!  قالیشویی میدان آزادی تهران | 02144151366

برای شستشوی بهتر قالی ها بهتر است آن را به قالیشویی هایی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید. شما میتوانید روی قالیشویی تک شور حساب کنید.

در مکان هایی که محل پهن کردن فرش دارای شیار یا گود افتادگی است توجه به این نکته ضروریست که این عوارض میتواند محل تجمع گپگ و باکتریها باشند.

تکرر در شستشو،  نیروی فشار بر فرش و جابه جایی

فشار بیش از حد با بافت فرش مانند محل پایه های میز و صندلی همراه با رطوبت اثر تخریبی رطوبت را افزایش داده و فرآند پوسیدگی فرش را تسریع میبخشد.

وسواس و تکرر در شستشوی فرش نیز ار عوامل  مهم پوسیدگی فرش است.

با جابجا کردن فرش از رشد و تکثیر باکتریهایی تجمع یافته در فضای تاریک زیر فرش جلوگیری میشود. با این عمل ضمن تابش نور به زیر فرش هوا نیز در ان محدوده جریان یافته و موقعیت نقظه در تماس جابجا میگردد. تجمع باکتریها در فضای تاریک زیر فرش

جلوگیری از پوسیدگی فرش
جلوگیری از پوسیدگی فرش

علایم و راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی فرش

 اما جلوگیری از پوسیدگی فرش چطور ممکن است؟ یکی از راههای تشخیص پوسیدگی فرش مشاهده سیاهی در پشت فرش است. سیاه شدن پشت فرش نشانه رشد قارچ و کپک در آن نقظه است.راه تخیص دقیق تر فرد برددن سوزن باریک و بلند بر بافت فرش میباشد. اگر همزمان با فرو بردن سوزن در بافت فرش صدای شکستگی شنیده شد یا تار و پود فرش یه راحتی از هم جدا شدند فرش شما در حال پوسیدن است.

بهترین راهکار برای جلوگیری از پوسیدگی فرش بازدید و بررسی هر از چند روز وضعیت فرش و حرکت دادن آن، خشک کردن فرش در صورت نیاز و ایجاد تهویه مناسب در محل انبار و نگهداری فرشها میباشد.

امیدواریم این مطلب تک شور در خصوص جلوگیری از پوسیدگی فرش برای شما مفید واقع شده باشد. از دیگر خدمات قالیشویی تک شور میتوان به رفوع انواع فرش های دست بافت و ماشینی اشاره کرد. روی قالیشویی تک شور حساب کنید. در صورتی که می خواهید از قیمت ها اطلاع پیدا کنید، با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان ما در خصوص هزینه قالیشویی اطلاع پیدا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *